Ved at benytte denne hjemmeside, www.oplev.kolding.dk, accepterer du, at vi bruger cookies. Læs mere her

Ja, det er ok

Ruter og stier i Svanemosen

Svanemosen er en højmose, hvor der tidligere har været gravet tørv. Området drives af Naturstyrelsen, der har afmærkede ruter i området. Besøg også fugletårnet, hvor du kan indtage din madpakke i tørvejr, hvis det regner.

Rød rute 2,2 km

Ruten tager dig gennem en stor del af den gamle højmose. Ruten tager udgangspunkt ved parkeringspladsen på Sangfuglevej. Turen er ikke egnet for gangbesværede og kørestolsbrugere, og enkelte steder kan der være lidt blødt og vådt, så støvler anbefales. Det kan være farligt at færdes uden for stier og veje i mosen, så bliv på de faste stier. Ruten kan ses på Naturstyrelsens digitale kort.

Fra parkeringspladsen følges vejen ind i mosen. Kort efter drejer vejen til venstre og løber langs kanten af mosen. Længere fremme drejer vejen skarpt til venstre og du har nu en flot udsigt over den åbne og nu ryddede højmoseflade med enkelte store træer og kæruldens hvide vattotter. Vejen er markeret med rækker af store birketræer og følges ligeud gennem det åbne areal. Undervejs kan man flere steder se, at grøfterne langs vejen er blevet spærret for at hæve vandstanden – her kan vejen være lidt blød og fugtig, men ellers er den tør.

Turen går videre gennem det åbne areal, indtil man på venstre hånd kan se en stor sø. Fra den brede vej går du ind på en lille sti, der løber langs søens bred. Gå højre om søen indtil du kommer til et dejligt sted ved søbredden, hvor man kan nyde udsigten over søen fra en bænk under et stort fyrretræ. Man går nu væk fra søen igen ad stien bag bænken og kommer ud i et kryds, hvor man forsætter ligeud.

Fra vejen kommer man igen ud i det åbne landskab, i højmosen, hvor du nu kan se de nyligt ryddede arealer. Følg vejen ligeud, til du nærmer dig et skovbryn, hvor der går en vej til højre. Denne vej fører tværs gennem højmosen og drejer mod venstre efter cirka 300 meter og kort efter igen mod højre. Hvis alt går vel, støder du ind i den vej, du gik på i starten. Den vej følges tilbage til parkeringspladsen.

Gul rute 1,1 km

En kortere tur ind til den store sø midt i Svanemosen kan man gøre ved at gå ind i mosen fra østsiden fra Svanemosevej. Ruten er ca 1,1 km og afmærket med gult. Ruten kan ses på naturstyrelsens digitale kort.

Hvor Svanemosevej slår et skarpt sving (mellem husnummer 46 og 56), fører en markvej ned til en P-plads. Fra P-pladsen kommer man efter en ret smal randskov ind i det ryddede areal. Her kan man til venstre se mosens stuktur med våde lavninger, hvor der er gravet tørv og de mere tørre tørvebænke rundt om lavningerne, hvor folk har bevæget sig rundt under arbejdet med tørvegravningen. Følg stien videre og man kan snart se den store sø og nyde udsigten på bænken ved kanten.